Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.02.2012 11:10 - РУЙ ПЛАНИНА - с. ЛОМНИЦА, хижа Руй, вр. Руй - 29.10.2011 г.
Автор: pelitko Категория: Туризъм
Прочетен: 24156 Коментари: 7 Гласове:

Последна промяна: 11.04.2012 08:30

Почти винаги ходя сам в планина. Много рядко с мен идва моя съученик Костадин. Като реших да се качвам на връх Руй се обадих на Костадин. Беше свободен, така че този път си осигурих компания. Тръгнахме много рано от София и още по тъмно бяхме в Трън. Качването щеше да става от с. Ломница и ако остане време от прехода към Руй щяхме да посетим и ждрелото на р. Ерма. Не бяхме го измислили както трябва. Планината Руй на изток достига до река Ерма. Трябваше първо да посетим ждрелото. Екопътеката се качва на билото на планината Руй. От екопътеката, вървейки все по билото, щяхме да стигнем и до вр. Руй. Така щяхме да обходим по-голяма част от планината. Прехода от село Ломница се оказа много кратък. На развиделяване паркирахме в центъра на селото.

Село Ломница. Заградено е от три страни от планината Руй
     Намерихме табелка указваща посоката към хижа Руй. Маршрута е по долината на р. Бигровит извор. До хижа Руй се върви само по черен път и в гъста букова гора. На много места край пътя имаше някакъв особен храст с черни плодове. Като се върнах в къщи прочетох, че името Руй идва от латинското наименование на смрадликата. В планината Руй имало много смрадлика и оттам и името на планината. Може би този храст беше смрадлика. Иначе до хижата пътя е еднообразден и без гледки.

По пътя към хижа Руй
       От време на време отдясно гората прозира нагоре към билото и тук-там се виждат  скали. По пътя има няколко разклонения, но маркировката навсякъде е много добра. Изкачването беше плавно, така че не се изморихме. Малко преди хижата се стига до малък рибарник. След рибарника е най-голямото изкачване, но то е за малко. Следва водоравен участък от пътя и след остър завой се излиза на голяма поляна. В края на поляната до гората е хижа Руй.

Хижа Руй
      Хижата е бивша застава. В момента е в много добро състояние и има хижар. Неприятно впечатление ни направиха ловните джипове паркирани пред нея. Цялото пространство пред хижата беше покрито с изсреляни патрони от ловни пушки. Голяма веселба беше паднала. Влязохме вътре да питаме за пътя към връх Руй. Хижаря ни посрещна много добре и ни предложи чай. От хижата към върха се върви по немаркирана, но личаща си в гората пътечка. Малко след хижата има табела “Забранена гранична ивица”.

Костадин в "забранената гранична ивица". Думата "забранена" е зачеркната.
       Заобиколихме табелата и продължихме нагоре. Над гората се излиза на премката между вр. Руй и вр. Орловец. Първо завихме към по-ниския от двата върха-Орловец. Връх Орловец се оказа много обгледен връх. Откриват чудни гледки към България и Сърбия. Граничното било в района е голо и предимно тревисто. Так-там е посипано с отделни скали и скални венци.

От вр. Орловец към България
    Най-красиво е на север. Планината Руй представлява мозайка от разпръснати връхчета, скалички, малки горички и полянки.

Граничното било на север
     Още по на север границата върви по скален венец. В Сърбия долу в ниското, под билото на Руй, се вижда малко село.

Селото в Сърбия. Най-отзад е планината Видлич.

Виждат се и страховитите скали в района на истинското ждрело на река Ерма. Това е ждрелото заради което Иван Вазов възкликва "Швейцария ли?". От 1921 г. това ждрело е в Събрия.

Към ждрелото на река Ерма в Сърбия
Скалния венец към ждрелото. Отзад е Стара планина
     На  връх Орловец има останки от застава и гранична пирамида. Снимахме се до тях и продължихме към вр. Руй.

Граничната пирамида на вр. Орловец
    Склоновете на Руй са голи и тревисти.

От вр. Орловец към вр. Руй
      Има две пътеки към върха, откъм България и откъм Сърбия и някаква рядка колова маркировка с дървени диреци. Границата при върха е доста интересна. При вр. Руй граничното било прави рязък завой на запад. За да не остане върха изцяло в България от сръбска страна е вбит остър клин в българска територия. Клина осигурява тясна сръбска ивица до връх Руй. За да се знае къде е границата са побити три големи гранични пирамиди съвсем близо една до друга. Върха е с две коти.

На сръбския вр. Руй
Българския вр. Руй вляво и сръбския вр. Руй, заобиколен от три гранични пирамиди.
На вр. Руй
      От село Ломница до върха денивелацията е около 1000 метра. При ясно време гледките сигурно са фантастични. Сега от няколко страни под върха имаше мъгла. Интересното е, че мъглата стигаше до граничното било и в Сърбия времето беше ясно.

Граничното било между България и Сърбия. Билото спира мъглата и в Сърбия е ясно.
     Снимахме се и на двете отметки за връх и заслизахме обратно надолу.

От вр. Руй към Руй планина и хижа Руй
      На поляната пред хижата има разклон с пътища в много посоки. Всички пътища са маркирани от хижаря. Маркировката не е лентова, а е от боядисани в синьо дървени табели с надписи по тях.

Маркировки
      Хванахме път в източна посока. Върви по вододелното било между реките Бигровит извор и Стругарска. Много бързо се слиза надолу и малко преди селото се излиза на същия път по който се качихме на Руй. Целия ни преход до върха и обратно беше около 4-5 часа. Още преди 12 часа бяхме до колата и решихме да уплътним деня, като посетим и ждрелото на река Ерма.

GPS track ВСИЧКИ СНИМКИ

GPS track

Гласувай:

1. toninabog - Поздрави!
13.02.2012 17:32
Хубава разходка!
цитирай
2. mitkaloto - Страхотни снимки и природа. Супер ...
13.02.2012 19:08
Страхотни снимки и природа.Супер е!Поздрави!
3. pelitko - Руй планина е много красива
14.02.2012 10:19
Не успяхме да я обходим цялата. Ще се ходи там отново. Искам да проверя дали има римски път по билото на планината от ждрелото на Ерма до вр. Руй.
цитирай
4. анонимен - Качихме се с Азия Рокста. Препоръчвам да се обадите на Граничната полиция в Трън.
17.08.2012 11:14
077313036 - попълва се документ с данните и тръгваш. От тях можете да чуете много полезни истории за района.
цитирай
5. pelitko - Много благодаря!
17.08.2012 11:50
Информацията за процедурата и телефона са много полезни.
цитирай
6. анонимен - Информацията за процедурата и т...
18.10.2012 12:27
pelitko написа:
Информацията за процедурата и телефона са много полезни.

да аз имам едно село до Трън казва се Грълска падина ..... по цялата гранична ивица има сензори и се задействат от човека и веднага пристигат от Гранична полиция тези сензори хващат и точната бройка на хората които са в районна и за това е по добре да попълните списъка !!!!!!!! аз лично се качвам с колелото от Драгоман и ме посъветваха да отида в Гранична полиция Драгоман и там да попълня списъка става за 5 мин и си спестяваш после разправии и носене на отговорност !!!!!!!!!
цитирай
7. pelitko - Благодаря за коментара!
18.10.2012 13:10
Не знаех за сензорите по границата. За в бъдеще и аз смятам да попълвам списъка, че не ми се разправя с граничните.