Постинг
26.02.2010 21:02 -
Мъжки свят
Днес живеем във времена в които сме склонни да смятаме, че мъжът и жената имат равни позиции и права. Дали е така? Възможно е законово нещата да стоят на равен кантар, но в психологически план едва ли. Лесно ли е на съвременната жена да се реализира и докаже или ще трябва да води безмилостна битка със съперниците си от мъжки пол? Нека проследим историята:
Защо, ще попитат мъжете, само 3% от нобеловите награди се полагат на жените, а останалите са на мъже? Уместен въпрос! Предполагам, че повечето представители от мъжкия пол ще възкликнат „Защото науката е само за мъже”. Дали? Истината обаче е, че до 1920 година жените не били наемани за научна дейност, дори за преподавателска в университетите, нещо повече дори учени като Мария Кюри и Еми Ньотер работели с години без заплащане и официална длъжност, когато все пак успели да пробият в университетите. Гертруд Елиън прекарала почти десетилетие, учейки за секретарка, преди да заеме длъжност на химик изследовател. Доста несправедливо струва ми се. Знаем ли обаче някои любопитни факти за научните открития?
1. Барбара Мак Клинток, още като съвсем млада, направила революционни открития в генетиката, въпреки че молекулярните биолози отхвърляли нейната теория за преносимите генетични елементи в продължение на десетилетия.
2. Еми Ньотер създала абстрактната алгебра - важна нова област в математиката.
3. Чъншун У - физичката, която преобърнала фундаменталния закон за четността.
4. Ирен Жолио-Кюри – През 1933 г. открива заедно с Фредерик Жолио-Кюри анихилацията и раждането на двойка частица–античастица. Споделя с негo Нобелова награда за химия през 1935 г., присъдена им "за получаването на нови радиоактивни елементи".
5. Мария Кюри, носител на две Нобелови награди, обърнала вниманието на учените върху радиоактивността - ключ към атомното ядро и открила радия, първата истинска надежда в лечението на рака.
6. Лизе Майтнер, официално уволнена след бягството й от нацистите, обяснила, че атомното ядро може да се дели и да освобождава огромно количество енергия. За проекта - предложен и обяснен от нея, Нобеловата награда получил германският й партньор. Обществото обикновено решавало, че мъжът е мозъкът на екипа.
7. Милева Марич, първата съпруга на Алберт Айнщайн, най-вероятно е седяла зад успеха на съпруга си. Намерени са доказателства, че тя вероятно е съавтор на теорията за относителността.
8. Мария Гьоперт Майер - Чикаго бил сцената на най-големия научен триумф на Мария Майер. Там тя открила слоестия модел на атомното ядро. За своята теория тя станала втората жена, носител на Нобелова награда.
9. Розалин Съсман Ялоу помогнала за изобретяването на уникална чувствителна техника. Съвместно със Соломон Берсон разработват процедурата на радиоимунологичния анализ, печели Нобеловата награда за медицина през 1977 г.
10. Джослин Бел – на 24 е откривател на пулсарите, напълно нов клас изключително плътни светещи звезди.
Сега разбира се ще кажете, че шепа жени не са критерий за равенството в умствените възможности на мъжа и жената. Но все пак не бива да забравяме, че живеем в мъжки свят и за да може жените да се реализират е нужна огромна подкрепа и вяра в техните възможности. Всички тези жени, с изключение на Розалин Ялоу, произхождат от семейства на професионалисти в някаква област: бащите им били архитекти, инженери, лекари, зъболекари, адвокати и университетски професори. Бащата на Ялоу притежавал малък магазин за хартия и канап в един от емигрантските квартали на Ню Йорк. Бащата на Еми Ньотер, от друга страна, бил забележителен математик, който развивал таланта на дъщеря си. Бащата на Мария Гьопер-Майер я насърчавал в кариерата й; тя искала да стане професор 7-мо поколение в семейството. Бащата на Чъншун У бил изтъкнат феминист в Китай. Дороти Ходжкин и Розалин Франклин получавали финансова помощ от майките и лелите си. Мария Кюри и сестра й съставят договор да се поддържат взаимно, докато завършат университета; на свой ред по-късно Мария помага на дъщеря си Ирен. Като контраст, бащите на Леви-Монталчини и Розалин Франклин яростно се противопоставяли на стремежите на дъщерите си.
Освен от семействата си зад много от тези успели жени е стоял един мъж. Повече от половината жени били омъжени и отгледали деца. С едно само изключение всички съпрузи подкрепяли своите жени-учени понякога със значителна саможертва. Пиер Кюри и Карл Кори отказали престижна работа във водещи лаборатории, за да продължи кариерата на съпругите им. У и нейният съпруг имали брак по интереси. Трима бележити учени-физици насърчавали генерация жени-англичанки в кристалографията, в т.ч. Дороти Ходжкин. Великият математик Давид Хилберт бил покровител на Еми Ньотер. Йозеф Майер може да е бил повече феминист от съпругата си Мария Гьоперт Майер. Научното сътрудничество на Гертруд Елиън с Джордж Хичингс продължило десетилетия, както направила и Ялоу със Соломон Берсон. За нещастие на Джослин Бел Бърнел, ръководителят на нейната дисертация не станал неин покровител и тя не получила професионална подкрепа.
Предлагам да спра до тук с копи – пейст текстовете с любопитни факти и да ви дам линковете за да прочетете целите изключително интересни статии по темата. http://tatyana.hit.bg/materiali/nauka/nauka_jeni.html Още: http://old.inrne.bas.bg/wop/ARCHIVE/wop_1_2001/50_Women.html
Очевидно от цялата тази информация става ясно, че жената съвсем не е лишена от способности, любознателност и постоянство за да върви рамо до рамо до мъжа. За жалост обаче доверието, което й се гласува е твърде ограничено. 76.6% от жените считат, че на тях се дава предимно административна или поддържаща роля и това ги спира по пътя им. Неоспорим факт е обаче, че не малко жени са изключителни ръководители и изграждат успешна бизнес кариера. Почти няма сфера, в която жената да не е догонила мъжа. На 25 юли 1984 година за първи път в историята на човечеството в открития космос излезе жена - Светлана Савицкая, през 1997 Юта Клайншмид печели едно от най-тежките ралита „Париж Дакар” като слага в малкия си джоб всички мъже участвали в ралито. Дали са изключения това, възможно е, но също така е и възможно да са били обкръжени от широко-скроени мъже, които не са спъвали тези представителки на нежния пол по пътя им към техните мечти. До колко е въпрос на възможности и до колко на психологически бариери и очаквания от единия или другия пол – преценете сами. И ако днес някой мъж ми каже, че жените са такива или онакива, то нека първо се замисли колко възможности са се отворили пред него само защото се е родил мъж и какво е постигнал въпреки това, а след това да отсъди ако трябваше да води ежедневни битки с обществената нагласа, стереотипи и психологически бариери докъде ли би стигнал. Дали все още живеем в мъжки свят или вече има равен старт пред мъжа и жената и свободата всеки да избере попрището си в живота?
1.
анонимен -
...
26.02.2010 21:11
26.02.2010 21:11
Е, аз съм за равноправието! Нито жената може без мъж, нито мъжът без нея.
Ама ако Адам хукне подир Ева, ще му останат само ребрата:)))))))))
Сега сериозно: нека тези факти ги видят хората, които все още проявяват дискриминация към нежната половина на Човечеството и да признае всяка една заслуга, всяко едно откритие, всичко ценно, направено от Жената с главна буква!
Поздрави!
цитирайАма ако Адам хукне подир Ева, ще му останат само ребрата:)))))))))
Сега сериозно: нека тези факти ги видят хората, които все още проявяват дискриминация към нежната половина на Човечеството и да признае всяка една заслуга, всяко едно откритие, всичко ценно, направено от Жената с главна буква!
Поздрави!
ако жената промени мнението си за себе си, това ще се отрази и на околния свят. Ние искаме мъжете да ни дадат равноправие, а всъщност ние трябва да си го вземем - то ни се полага по рождение.
http://victoriavselena.blog.bg/lifestyle/2009/03/05/koia-e-jenata-v-sobstveniia-si-jivot-i-ima-li-tam-miasto-za-.299796
цитирайhttp://victoriavselena.blog.bg/lifestyle/2009/03/05/koia-e-jenata-v-sobstveniia-si-jivot-i-ima-li-tam-miasto-za-.299796
:) благодаря...
цитирай"Ние искаме мъжете да ни дадат равноправие, а всъщност ние трябва да си го вземем"
Самите думи "да си го вземем", "да ни го дадат" са сякаш отправени като към "ние" и "те", все пак всички сме хора, макар и от два различни пола :) и като такива трябва да има ревноправие по принцип.
цитирайСамите думи "да си го вземем", "да ни го дадат" са сякаш отправени като към "ние" и "те", все пак всички сме хора, макар и от два различни пола :) и като такива трябва да има ревноправие по принцип.
Съгласен съм с написаното. Но, след като жените са силни в наукат, не са обяснили до сега, защо няма световно известни скулптори, художници, музиканти, композитори и ....? Поздрав!
цитирайВсичко има, повярвай, но нали прочете как става реализацията - със силна подкрепа! За жалост обаче тавакава рядко се дава :).
Поздрави!
цитирайПоздрави!
колко много творци са подтиснати от свойте шефове,независимо мъже или жени.
цитираймного точен коментар, благодаря! :)
цитирайНикой не може да те подтисне,ако не го позволиш.Със сигурност жените чуват по-добре сърцето,но има ли остра нужда да караме сърдечните клетки да изпълняват мозъчни функции?
цитирайПогрешна е тенденцията мъжете и жените да се делят и сравняват. Мъжът и жената са създадени да се привличат, сливат и допълват. И са истински силни, когато са заедно. Поотделно всеки носи типичните черти и слабости на пола си. Но когато се съберат и се допълнят... се получава перфектния механизъм. Жената е огънчето, а мъжът силата.
Темата е огромна. Но мога само да кажа, че жената е достатъчно умна и внимателна. Особено като добавим факта, че не е припряна като мъжа. :-)
цитирайТемата е огромна. Но мога само да кажа, че жената е достатъчно умна и внимателна. Особено като добавим факта, че не е припряна като мъжа. :-)
:)
цитирайЧудесен коментар, благодаря! :)
цитирайЖените понякога не разбират, колко са важни за мъжете. Една всеотдайна подкрепа и любов е много важна за мъжа. Придобива сила и самочувствие, работата/науката му спори, абе усеща се като мъж...Така че жени помислете пак:)
цитирайЖените не разбирт... а мъжете дали разбират, че жените също имат стремежи :)?
цитирайАми аз мисля, че вече живеем в женски свят. Жените превзеха всичко и на всякъде, имам предвид работни места. Вече има много жени и в полицията и армията. А администрацията, офиси и др. подобни са заети изцяло от жени. Също и бизнеса. Ръководни постове пак се заемат от жени. Абе женски свят. :)
цитирайМоята има моята подкрепа винаги, само да не иска да ми се качи на главата...
цитирайИскаш да кажеш, че има полова дискриминация спрямо мъжкия пол???
цитирайако винаги има твоята подкрепа, едва ли ще ти се качи на главата :)... ммм, трудно ще си намери друг такъв като теб :)...
цитирайние, жените сме изминали дълъг път и имаме още път. Това, че сме различни не ни прави по-лоши ли по-добри, просто жени, от друг пол, с други физически данни. Различията ни са на лице, но вместо да ги противопоставяме, можем да се обединим, да се съюзим.
Много съм съгласна с ном.10
Да застанем до тях с еднаквостите и с различията си.
цитирайМного съм съгласна с ном.10
Да застанем до тях с еднаквостите и с различията си.
не ми е създавала проблеми. Това за главата го написах щото има и други жени .... мамма мия
цитирайЧудесен коментар, така е. За да се случи всичко това обаче, човечеството в частност мъжката половина от него трябва да се освободи от предразсъдъците, наследени от предишните векове и да приеме жената като равностоен нему партньор. Днес сме свидетели повече на състезание между половете отколкото на сътрудничество и работа в екип.
цитирайпредполагам, че жените "мамма мия" са амбициозни и решени да успеят, но често спъвани от колегите си мъже и затова им се налага да са по-сурови и безкомпромисни :)...
цитирай
23.
анонимен -
Дори и сега, когато се говори, че ...
27.02.2010 11:51
27.02.2010 11:51
Дори и сега, когато се говори, че жените са превзели мъжкият свят, все още в България жената се дискриминира по един или друг начин. Ако погледнете заплатите на мъж и жена, които заемат еднакво положение в служебната ерархия ще видите, че заплатата на жената е в пъти по - ниска от тази на мъжа. Ако в службата има мъж и жена ръководители , жената най - често не се приема като такава.........
цитирайОсобено в България, психиката на мъжа все още е настроена на вълна "жените не са за тази работа". Още в ранно детство децата се възпитават така. Жалко! Това води най-вече до противопоставяне на половете вместо до допълване и съвместимост от което човечеството само губи...
цитирайЗдравей Kass! Аз не зная, как е в другите държави, но в БългариЯ, ние жените позволихме да има дискриминация спрямо нас.Тя съществува от векове, това е възпитание и наслагване във времето. 50 или 100 години са малко време за да се балансира равнопоставеността между половете.
А феминизмът ни довърши.Направихме мъжете слаби и едва ли не беззащитни,когато трябва да поемат отговорност за живота си и този на семействата си. Искам правилно да бъда разбрана, управлението на живота ни е в нашите нежни женски ръце. Жената е създадена да обича, да работи, да се грижи за любимите си хора, да бъде опора и вдъхновение за мъжа. Тя е създадена и да управлява, да й се възхищават, да балансира, да бъде женствена и желана.Благодаря ти за хубавият постинг!
цитирайА феминизмът ни довърши.Направихме мъжете слаби и едва ли не беззащитни,когато трябва да поемат отговорност за живота си и този на семействата си. Искам правилно да бъда разбрана, управлението на живота ни е в нашите нежни женски ръце. Жената е създадена да обича, да работи, да се грижи за любимите си хора, да бъде опора и вдъхновение за мъжа. Тя е създадена и да управлява, да й се възхищават, да балансира, да бъде женствена и желана.Благодаря ти за хубавият постинг!
И аз ти благодаря Мия, но не бих искала да решавам кой за какво е създаден, според мен е глупаво хората да се делят по пол и да им се предопределя съдбата още по рождение, нека всеки сам за себе си реши за какво е създаден, какво иска да постигне и дали може да го постигне, еманципацията е бунт срещу несправедливостта да се предопределя бъдещето или да се наслагват в съзнанието на жените предварително мнение и отношение, че не са създадени за това или онова...
цитирайИменно за това говоря, за равнопоставеност, равни права и т. н.Няма значение дали си мъж или жена, щом си способен, умен, креативен, трябва да заемеш полагаемото място в живота и в попрището, където твориш или работиш..политика, изкуство и пр.Благодаря ти,Kass! Хубав уикенд!
цитирайПриятен уикенд и на теб Мия :)...
цитирайВ световен мащаб, ако направим справка със която и да е статистика, процентното участие в политика, наука и индустрия от страна на жени е по-скоро символично. Какви са причините за това, не мога категорично да посоча. Това са фактите от живия живот. Понякога се раждат и "вундеркиндКи" и други чудеса са ставали. Светът е шарен и както казаха в предишен коментар, двата пола се допълват, никой не би оцелял без другия.
цитирайне ми се ще да нищим статистиката, вероятно процента на учени произлезли от затънтени селца, където децата на 7-8 годишна възрст тръгват да пасат кози и крави също би бил значително малък, дори никакъв :). Аз също не давам категоричен отговор дали едно нещо е така или онака, факт е обаче, че жени произлезли от семейства на учени, имали възможност да учат и да се развият, получили подкрепа от съпрузите си и светила в науката са доказали, че жената има своето място в научните среди и необходимите качества. Така, че не би било справедливо да се заключава, че дадена област е предимно мъжка територия и да се ограничават възможностите на жените да се разиват в нея.
цитирайВ началото – едно уточнение: "равноправие" съществува – жените имат същите права като мъжете, но не съществува пълна "равнопоставеност", а това са две различни неща.
Жаждата за власт и надмощие е присъща на всички хора (да речем, с малки изключения, или по-точно в различна степен) и затова съм малко скептично настроен към всички приказки за равноправие и равнопоставеност. Всяка революция е била "за права", но никоя не е довела до равноправие или равнопоставеност. Затова и ми се струва, че ако жените вземат надмощие в тази измислена борба, то няма да е за равнопоставеност, а именно за надмощие. Струва ми се, че, като общество, още не сме дорасли за истинска равнопоставеност – нито мъжете, нито жените. Факт е, че всекиму е необходима подкрепа и има ли я, може да успее повече, отколкото без нея – както мъжете, така и жените. Вярно е и това, че много способни жени са останали пренебрегнати и не са могли да се развият. Не виждам нищо лошо в това мъжът да подкрепя една жена, както и обратното, но ми се струва, че, нерядко, когато една жена преуспее повече от един мъж, тя започва да гледа на него по друг начин и повече или по-малко престава да го уважава в същата степен, каквато преди, независимо, че той може да се е отказал от своя успех за да я подкрепи. Не са един и два случаите, когато една издигнала се жена се самозабравя също като много мъже.
http://frina.blog.bg/drugi/2009/12/06/jenata-shef-ili-svinec.449622
Но равнопоставеността е въпрос и на възпитание както у мъжете, така и у жените.
Тъпо е, Касс, но съм чувал изказвания от жени (които също са за равнопоставеност), че мъжът трябва да е мъж и съм наблюдавал случаи, в които един мъж (мъж, а не смотльо), който участва в домакинството, отнася куп подигравки именно от жени. Така че и жените трябва да се разберат дали искат мъж, който да им помага и да ги подкрепя, или мъж, който да пасва на общия стереотип за мъжественост. Иначе самата борба между половете си е глупост.
цитирайЖаждата за власт и надмощие е присъща на всички хора (да речем, с малки изключения, или по-точно в различна степен) и затова съм малко скептично настроен към всички приказки за равноправие и равнопоставеност. Всяка революция е била "за права", но никоя не е довела до равноправие или равнопоставеност. Затова и ми се струва, че ако жените вземат надмощие в тази измислена борба, то няма да е за равнопоставеност, а именно за надмощие. Струва ми се, че, като общество, още не сме дорасли за истинска равнопоставеност – нито мъжете, нито жените. Факт е, че всекиму е необходима подкрепа и има ли я, може да успее повече, отколкото без нея – както мъжете, така и жените. Вярно е и това, че много способни жени са останали пренебрегнати и не са могли да се развият. Не виждам нищо лошо в това мъжът да подкрепя една жена, както и обратното, но ми се струва, че, нерядко, когато една жена преуспее повече от един мъж, тя започва да гледа на него по друг начин и повече или по-малко престава да го уважава в същата степен, каквато преди, независимо, че той може да се е отказал от своя успех за да я подкрепи. Не са един и два случаите, когато една издигнала се жена се самозабравя също като много мъже.
http://frina.blog.bg/drugi/2009/12/06/jenata-shef-ili-svinec.449622
Но равнопоставеността е въпрос и на възпитание както у мъжете, така и у жените.
Тъпо е, Касс, но съм чувал изказвания от жени (които също са за равнопоставеност), че мъжът трябва да е мъж и съм наблюдавал случаи, в които един мъж (мъж, а не смотльо), който участва в домакинството, отнася куп подигравки именно от жени. Така че и жените трябва да се разберат дали искат мъж, който да им помага и да ги подкрепя, или мъж, който да пасва на общия стереотип за мъжественост. Иначе самата борба между половете си е глупост.
Благодаря ти за коментара принце :), но аз говоря за полова дискриминация в професионален план, равноправието и надмощието за което говориш са разлчини от това една жена да направи научнооткритие, а наградения да е колегата й :), защото е мъж и се смята, че той бил мозъкът на екипа.
http://www.capital.bg/showblog.php?storyid=518664
нека не бъркаме нещата :), не става въпрос за надмощие, а за явна несправедливост :):):)
цитирайhttp://www.capital.bg/showblog.php?storyid=518664
нека не бъркаме нещата :), не става въпрос за надмощие, а за явна несправедливост :):):)
В началото на миналия век жените наистина са били в доста неизгодна позиция.
Но времената се промениха, нравите също. Не смятам, че жените са дискриминирани. Според мен това са оправдания за неуспели жени. Нужно ли е да изброяваме успелите жени?
цитирайНо времената се промениха, нравите също. Не смятам, че жените са дискриминирани. Според мен това са оправдания за неуспели жени. Нужно ли е да изброяваме успелите жени?
Възможно е :):):)...
цитирайА, за тези случаи – две мнения няма, Касс :)
цитирайЧестит 8 март!
цитирайТърсене
За този блог
Гласове: 23073
Блогрол
1. Любим линк
2. Любим линк
3. нещо, което всеки трябва да прочете
4. Културно наследство в риск
5. Буркан от Майонеза
6. Защо Русия и Украйна никога няма да се разберат!
7. Цървули и ботуши
8. енергини вампири
9. 1-000
10. Евгений войн
11. да се прочете от всеки!
12. Руанда - страната, където командват жените
13. някакъв човек
14. древни библиотеки
15. На българските държавници
2. Любим линк
3. нещо, което всеки трябва да прочете
4. Културно наследство в риск
5. Буркан от Майонеза
6. Защо Русия и Украйна никога няма да се разберат!
7. Цървули и ботуши
8. енергини вампири
9. 1-000
10. Евгений войн
11. да се прочете от всеки!
12. Руанда - страната, където командват жените
13. някакъв човек
14. древни библиотеки
15. На българските държавници